Hoppa till huvudmenyn Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

När du ska flytta är det mycket att hålla reda på – både när det gäller ditt nya boende och den lägenhet du lämnar. Här får du information över sånt som är viktigt att komma ihåg.

Så här gör du för att säga upp din lägenhet

  • Logga in på Mina Sidor.
  • Klicka på knappen Säg upp som finns till höger om ditt kontrakt för lägenhet.
  • Du får ett mejl med instruktioner om hur du avslutar uppsägningen digitalt. För att göra det behöver du ett BankID.

Om du inte har ett Bank-ID kan du skicka en skriftlig uppsägning med underskrift till
Mimers Kundcenter, Box 1170, 721 29 Västerås.

Blankett för uppsägning av lägenhetskontrakt (pdf)

Hur lång är uppsägningstiden?

Uppsägningstiden för ett lägenhetskontrakt är tre månader. Det finns några undantag från den regeln i följande fall:

  • Om du redan bor i en av våra lägenheter och ska flytta till en annan bostad hos oss får du möjlighet att välja två månaders uppsägningstid istället för tre. Det gäller endast om det är du som står på både det föregående och det kommande kontraktet.
  • När du flyttar till ett service-/äldreboende är uppsägningstiden en månad.
  • Vid dödsfall är uppsägningstiden en månad för personens dödsbo.
    Blankett för uppsägning av dödsbo (PDF)
  • Om du bor i en lägenhet med korttidskontrakt är uppsägningstiden en månad.

Det är den första vardagen i varje månad som blir startdatum och anger vilken månad som räknas som uppsägningsmånad. Vid uppsägningstillfället kan du välja att förlänga din uppsägningstid med en halv månad och kontraktet upphör då att gälla den 15:e.

Två personer står på hyreskontraktet, men bara en ska flytta

Om ni är två som står på kontraktet men en av parterna vill säga upp sin del av kontraktet gäller tre månaders uppsägningstid, om ni inte har kommit överens om något annat. Det här gäller även om den person som säger upp sin del av avtalet har tecknat nytt lägenhetskontrakt hos oss.