Hoppa till huvudmenyn Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

En bra dag börjar hemma. Det är vårt löfte till dig som bor hos oss.

Vi vill ge dig:

  • snabb och professionell service
  • trygghet och kvalitet i boendet
  • bra miljö inomhus och utomhus

Om vi inte lever upp till de här punkterna, vill vi att du talar om det. Vill du anmäla fel och brister i din lägenhet, i gemensamma utrymmen eller utemiljö gör du en serviceanmälan. Om du har andra synpunkter, frågor eller förslag kontakta Kundcenter. Vi svarar så fort vi kan, senast inom tre arbetsdagar.

Hyreskontraktet visar vad som gäller

När du flyttar in upprättar vi ett hyreskontrakt mellan dig och Mimer. Hyreskontraktet är en viktig handling som visar att du har rätt att bo i lägenheten.

Ditt hyreskontrakt bestämmer vad som ingår i hyran, uppsägningstiden, när du ska flytta in med mera. Det är bara den som står på kontraktet som har rättigheterna, som att beställa plus- och tillval eller ansöka om bostadsbyte.

Dina rättigheter

Det här är dina rättigheter.

Förnya ditt hem

Du kan förbättra och fräscha upp din lägenhet, till exempel genom att tapetsera om eller byta köksluckor. Ett smart sätt är använda dig av våra plusval och tillval. Kostnaden för förbättringarna läggs på din hyra.

Lägenhetens underhåll

Få hjälp när du behöver

I alla frågor som rör ditt boende, kontaktar du vårt kundcenter. Enkelt och smidigt.

Hyra ut i andra hand, byta lägenhet eller överlåta din bostad

Du kan alltid ansöka om att hyra ut din lägenhet i andra hand, byta bostad eller överlåta bostaden till en annan.

Hyra ut i andra hand
Byta bostad
Överlåta lägenhet

Dina skyldigheter

Som hyresgäst har du nedanstående skyldigheter. Enligt lag kan den som inte betalar hyran i tid, inte vårdar lägenheten eller stör sina grannar och inte rättar sig efter tillsägelser, till slut bli uppsagd.

Betala hyran i tid

Betala hyran senast den sista vardagen i månaden. Om du inte betalar i tid får du ett inkassokrav från det inkassoföretag (enligt 5 § Inkassolagen) Mimer har avtal med. Du får ingen betalningspåminnelse, bara hyresavin.

Är hyran fortfarande inte betald efter tre veckor, går ärendet vidare till Kronofogden och du riskerar att ditt hyreskontrakt sägs upp och du förlorar din bostad. Vi kan också säga upp ditt hyreskontrakt om du betalar hyran för sent flera gånger. Om du betalar via autogiro eller e-faktura dras hyran direkt från ditt bankkonto. Då riskerar du inte att glömma att betala.

Ta väl hand om din lägenhet

Hyresgäster i en hyresrätt omfattas av reglerna i hyreslagen. Alla hyresgäster har därför ansvar för att ta hand om sin lägenhet och själv lösa enklare fel så den håller länge. Visst slits ytor alltid i en bostad – det förstår vi. Tapeter måste bytas och snickerier målas om. Vi besiktigar bostaden innan du flyttar ut och kontrollerar om det är något som måste lagas.

Vem ansvarar för vad (pdf)

På sidan Sköt om din lägenhet får du skötselråd och instruktioner för hur du enkelt tar hand om din bostad. I dokumentet Vem ansvarar för vad, ser du vilka sysslor du är ansvarig för och vilka vi tar hand om.

Sköt om din lägenhet – med skötselråd och instruktioner

Behöver du hjälp – se tjänster du kan beställa

Om du inte kan åtgärda de fel som ligger på ditt ansvar, kan vi göra det mot en kostnad.

Prislista – tjänster du kan beställa (pdf)

Om något gått sönder på grund av handhavandefel eller vårdslöshet

Vi lagar sådant som gått sönder på grund av ålder eller slitage. Om en
hyresgäst däremot varit oförsiktig eller vårdslös och har haft sönder något i sin
bostad kallas det för handhavandefel. Sådana typer av fel kan vi laga, men
du som hyresgäst får själv betala för reparationen. Se några vanliga exempel på vad
det kan kosta på länken nedan.

Prislista – kostnad för handhavandefel (pdf)

Stör inte dina grannar

Att bo i lägenhet innebär att bo nära andra. Ofta har man olika vanor och tidsrytm, därför är det viktigt att ta hänsyn till varandra – både i lägenheten, i trapphuset och på gården. Kom ihåg att du även har ansvar för de gäster som besöker dig.

Om du blir störd av dina grannar

Anmäl omedelbart fel till oss

När något är fel i din lägenhet, till exempel om du upptäcker en vattenskada eller skadedjur, så är det din skyldighet att meddela oss fort så att skadan inte förvärras. Gör genast en serviceanmälan.

Du måste ha en giltig hemförsäkring

När du bor hos oss måste du ha en giltig hemförsäkring. Det gäller även om du bara har en tillfällig bostad eller om du tror att dina saker inte har så högt värde.

Elavtal ska finnas från första dagen

Du måste ha ett elavtal som börjar gälla samma dag som ditt hyreskontrakt träder i kraft. Om du flyttar in i din bostad utan elavtal kommer kostnaden för elförbrukningen, samt en administrativ avgift, läggas på din hyresavi fram tills att du tecknat ett eget elavtal.